Często po odpięciu akumulatora zauważamy, że nasz Ford nie pracuje tak jak powinien. Wolne obroty są niestabilne, brakuje mocy, wyskakuje błąd P1000, bądź po podłączeniu interfejsu widzimy brak przeprowadzonego testu monitora. Wszelkie te objawy wskazują na brak przeprowadzonej prawidłowej adaptacji komputera. Na tamat strategii pracy komputera EEC IV 83- 1994/5 i EEC V bez elektronicznej przepustnicy 1995/6 – 2003/4 będą kolejne artykuły. Natomiast tym razem sądzę, że warto przedstawić procedurę przeprowadzania prawidłowej wstępnej adaptacji komputera. Pozwoli to nam w najkrótszym możliwym czasie przywrócić pełną sprawność naszego samochodu. Tak więc zaczynamy 😉
Jeżeli chcemy przeprowadzić adaptację od podstaw to :
- Odpinamy ujemną klemę akumulatora
- Przełączamy włącznik świateł na światła mijania
- Czekamy 15 min
- Załączamy klemę
- Przechodzimy do instruckji adaptacji
Instrukcja adaptacji po odłączeniu akumulatora/jego wymianie
- Podłączam klemy akumulatora
- Czekamy 15 sek na załadowanie się systemów pokładowych PCM, GEM itd. (średnio trwa to 5 sek)
- Przekręcamy stacyjkę na pozycję zapłon
- Czekamy aż zgaśnie nam kontrolka ABS (W tym momencie czytane są parametry bazowe wszystkich czujników, oraz komputer przeprowadza test POST jak i test sumy kontrolnej na wypadek uszkodzenia programu sterującego pracą silnika/skrzyni.)
- Odpalamy samochód
- Zostawiamy odpalone auto na P na 4 min. Nie włączamy w tym czasie świateł, klimatyzacji, nawiewu, ani innych urządzeń pokładowych. Ma po prostu sobie stać i pyrkać.
- Naciskamy hamulec, wbijamy D i trzymając hamulec auto ma pracować na biegu jałowym 40 sekund.
- Przyśpieszamy samochodem do 72km/h przy naciśnięciu gazu pomiędzy 1/4 a 1/2 jego położenia przez czas 10 sekund.
- Jedziemu samochodem 72km/h przez 30 sekund
- Stajemy i na D, trzymając hamulec, pozwalamy mu pracować na obrotach jałowych przez 40 sekund.
- Kontynuujemy jazdę w warunkach miejskich z prędkościami pomiędzy 40 – 64km/h przez 15 minut. W tych 15 min musi być zawarte :
a. Minimum 5 zatrzymań z chodzeniem na biegu jałowym przez 10 sekund.
b. Przyśpieszenia od zera przy położenia pedału gazu między 1/4 a 1/2 zakresu
c. Wybieramy 3 prędkości i w każdej z nich musimy utrzymać auto przy możliwie stałym naciśnięciu pedału
gazu przez 1.5 minuty. - Przyśpieszamy autem do prędkości pomiędzy 72 a 97km/h w czasie około 8 sekund
- Jedziemy utrzymując możliwie stałe naciśnięcie pedału gazu, oraz stałą prędkość z przedziału 72 a 97km/h przez okres 5 min.
- Jedziemy, zmieniając prędkość (jeżdżąc różnymi prędkościami) w przedziale 72 a 97km/h przez 5 minut
- Zatrzymujemy auto i na D, trzymając pedał hamulca zostawiamy go na 40 sekund na obrotach biegu jałowego
- Gasimy samochód
- Czekamy do ostygnięcia
- Odpalamy auto i nagrzewamy je do temperatury roboczej.
- Wykunujemy przyśpieszenie przy maksymalnym otwarciu przepustnicy od 0 do około 100km/h oraz od 100 do 120km/h
- Gasimy samochód i zostawiamy zgaszony na noc.
Po tych zabiegach zgaśnie nam błąd P1000. Komputer zapisze charakterystyki dynamiczne czujników. Zostanie zbudowana podstawowa mapa paliwowa, oraz podstawowa mapa zapłonu, jak i zostaną zapisane odpowiednie czasy otwarcia elektrozaworów przy skrzyni automatycznej. Najważniejsze, że po przeprowadzeniu procesu auto nabierze właściwego wigoru 😉
Jeżeli posiadamy problem z falującymi obrotami, bądź nieprawidłową ich wartością po zmianie silniczka krokowego, a dokonaliśmy już regulacji obrotów i przepustnicy to konieczne jest przeprowadzenie adaptacji silnika krokowego.
Dokonujemy tego zabiegu poprzez odłączenie i ponowne podłączenie silniczka podczas pracy samochodu.
Autor
Adam Kamiński