Wraz z rozbudowywaniem konstrukcji skrzyni biegów, Ford postanowił rozwinąć kwestię samo-adaptacyjne. Pod koniec 1999r, we wszystkich pojazdach wyposażonych w skrzynię z serii 5R i 4R został wprowadzony innowacyjny system adaptacyjny. W końcu, wypadałoby czujnik prędkości kosza OD, na coś się przydał ;). System był taki sam dla skrzyń 5R55W/S/N oraz 5R55E, 5R44E, 4R55E wyprodukowanych po 1999r. Z tego względu też w 2001r Ford poprosił Swoich użytkowników o zaktualizowanie oprogramowania w rocznikach 1999 – 2001 dla skrzyń 5R55E i 5R44E.
Nowy system miał na celu przedłużenie żywotności skrzyń i możliwość dopasowana jej pracy do zużywających się komponentów.
Nim przejdziemy do opisu adaptacji, warto omówić kwestie krytyczne, w jakich obszarach wykonywana jest kalibracja, jakie wartości są ustalane jeszcze przed jej rozpoczęciem, bądź jakie parametry muszą być zachowane by adaptacja przeszła prawidłowo.
- Wartość zamknięcia przepustnicy, prędkości biegu jałowego oraz minimalny krok zmiany położenia przepustnicy. Z tego względu tak istotne jest prawidłowe ustawienie przepustnicy, niestety od 2000r powinno być to wykonanie bezwzględnie zgodnie z procedurą serwisową, nie procedurą uproszczoną zamieszczoną na blogu.
- Krzywa odpowiedzi czujnika temperatury cieczy chłodzącej oraz temperatury oleju skrzyni.
- Zmiana biegów na wyższe.
- Zmiany biegów na niższe, w trybie manualnym podczas zamkniętej przepustnicy.
- Zapięcia biegów PRND12, L, bez kilkukrotnego przejścia przez te położenia skrzynia nie dokończy adaptacji.
Czujniki / parametry odczytywane do procesu sterowania :
- MAF – Przepływomierz
- RPM – Obroty silnika
- TPS – Czujnik położenia przepustnicy
- TSS – Czujnik prędkości turbiny
- ISS – Czujnik prędkości kosza intermediale
- VSS – Czujnik prędkości samochodu
- OSS – Czujnik prędkości wałka wyjściowego. OSS musi być zgodny do potęgi -1 względem wartości czujnika VSS, aby rozpoczęła się adaptacja.
Warunki które muszą być spełnione by proces adaptacji mógł się rozpocząć :
- Temperatura powietrza zassanego musi się mieścić w przedziale od 5 do 38 stopni Celsjusza.
- Temperatura silnika musi przekroczyć 77 stopni.
- Paliwo w baku musi mieścić się w przedziale 15 do 85% pojemności zbiornika.
Opis adaptacji zawiera jedynie adaptację skrzyni.
- Uruchom pojazd.
- Pozostaw pojazd na biegu P do czasu obniżenia się obrotów i osiągnięcia temperatury silnika minimum 77 stopni.
- Załącz biegi R N D 1 2 , L.
- Ponownie powróć do biegu P i pozostaw pojazd na 15 sekund.
- Załącz D i trzymając hamulce pozostaw tak pojazd na 2 minuty.
- Delikatnie rozpędź się do 80 KPH i pozostań przy tej prędkości przez minimum 15 sekund.
- Wyłącz OD, puść pedał gazu i możliwie delikatnie się zatrzymaj.
- Delikatnie rozpędź się do 64 KPH i pozostań przy tej prędkości przez minimum 30 sekund.
- Po zakończeniu 30 sekund jazdy z prędkością 64 KPH, włącz OD i przyśpiesz do 80 KPH. Jedź tak przez minimum 15 sekund.
- Zatrzymaj się możliwie delikatnie na minimum 20 sekund.
- Rozpędź się do 64 KPH, puść gaz i manualnie zmień bieg na 2, kolejno po zwolnieniu pojazdu na 1. Zmień bieg na D się zatrzymaj na minimum 20 sek.
- Powtórz proces 5 krotnie.
Proszę zwrócić uwagę, by prędkości były prędkościami definiowanymi przez komputer Forda, nie GPS, czy prędkościomierz.
Jeśli któryś z czujników kluczowych pojazdu jest niesprawny, proces nie zostanie zakończony dopóki test „Comprehesive” nie zostanie ukończony. Odnosi się on do sprawności wejść i wyjść komputera pojazdu. Układ bada czy aktuatory odpowiadają na wysłane sygnały oraz czy odczyty czujników mieszczą się w zakresie akceptowalnym.