Dzisiejsza publikacja jest kontynuacją poprzedniego felietonu CO ZROBIĆ PO ZAKUPIE FORDA EXPLORERA OHV I SOHC BY JEŹDZIŁ BEZAWARYJNE. Przedstawiam w niej zalecane interwały wymian konkretnych kluczowych elementów, oraz zalecane płyny eksploatacyjne.
Ford Explorer 1900 – 1996 OHV
Silnik:
1. Filtr Oleju silnika 8 tys km
Zalecane:
– Ecoguard-X1a
2. Olej silnikowy 8 tys km 4,8L
Silnik w pełni sprawny, użytkowany normalnie 5W30/0W30
– Olej Mannol Energy Formula JP 5W30 syntetyczny wysokocynkowy
– Olej w pełni syntetyczny Mannol Energy Premium 5W30 5L
– Olej w Pełni syntetyczny Mannol LL Energy Premium 5W30 1L
Silnik w pełni sprawny, użytkowany w ciężych warunkach / silnik z pierwszymi objawami zużycia 5W40/0W40
– Olej syntetyczny Mannol Extreme 5W40 5L
Silnik używany bardzo wymagająco, w pełni sprawny, olej zapewniajacy najwyższą ochronę. 5W40 ( JASO MA2)
– W pełni syntetyczny olej silnikowy Mannol Elite 5W40 5L JASO MA2
Silnik zdradzający wyraźnie oznaki zużycia : (Olej Molibdenowy)
– Olej silnikowy Półsyntetyczny Molibden Benzin 10W40
3. Płukanka silnika co każdą, bądź co 2 wymianę oleju. Ważne, płukanka nie za mocno rozrzedzająca olej, a działająca jak dyspergator.
Zalecane:
– Płukanka Silnika Mannol Engine Flush
4. Świece
Zalecane:
Platynowe oryginalne Motorcraft 80 – 100 tys km ( Gaz 40 – 50 tys km )
– Platynowe, oryginalne świece Motorcraft SP486
Miedziane Autolite 20 – 30 tys km ( Gaz 10 – 15 tys km)
– Miedziane świece zaplonowe Autolite 605
5. Przewody Zapłonowe – Wymiana w przypadku gdy przewód uszkodzony bądź stary.
Zalecane:
– Przewody Zapłonowe Denso
6. Zawór PCV Wymiana co 60 – 80 tys km
Zalecane:
– Zawór PCV
7. Filtr powietrza co 10 tys km
Zalecane:
Rocznik 1990 – 1994
– Filtr powietrzaAP 199
– Filtr Powietrza Premium Guard Pronto PA3592
Rocznik 1995 – 1996
– Filtr powietrza FRAM CA7774
8. Pasek Klinowy co 30 tys km bądź co 2 lata
– Paski klinowe w zależnośći od długości i rocznika
9. Napinacz paska co 60 tys km
Rocznik 1990 – 1992
– Napinacz paska GATES 38134
Rocznik 1993 – 1997
– Napinacz paska GATES 38102
Sondy Lambda co 80 tys km (dwie przed katalizatorami)
Układ hamulcowy
1. Wymiana płynu hamulcowego ~1L Wymiana co 3 lata bądź 60 tys km
Zalecany:
– Płyn hamulcowy DOT 4
Osprzęt
1.Olej w układzie wspomagania 80 tys km ~ 1L do 1.5L
Zalecany :
– Olej układu wspomagania ATF type A
Bądź
– Mannol Dextron 3H Mercon Synthetic V
Układ chłodzenia
1. Płyn chłodniczy AG13 ~ 12/13 L Co 3 lata bądź 70 tys km
2. Odkamienienie układu chłodzenia. Co 1 bądź 2 wymiany płynu
– Odkamieniacz układu chłodzenia Radiator Flush
3. Czyszczenie chłodnicy Co pół roku, bądź po każdej wyprawie w teren.
Skrzynia biegów
1. Wymiana oleju.
Jazda normalna:
– 60 tys km (bądź 3 lata) – wymiana dynamiczna
– 3 wymiany statyczne po 3 latach (bądź 60 tys km), wykonane co tydzień
– Wymiana statyczna co roku
Jazda intensywna:
– 25 – 30 tys km (bądź co roku) – wymiana dynamiczna
– 3 wymiany statyczne po 25 -30 tys km (bądź co roku), wykonane co tydzień
– Wymiana statyczna raz na 10 tys km, bądź raz na kwartał
Wymiana statyczna 4 – 6L. Wymiana Dynamiczna 12 – 14L. Naprawa skrzyni biegów 10L
Zalecany :
– Mannol Dextron 3H Mercon Synthetic V
2. Filtr Oleju co każdą wymianę oleju w skrzyni biegów
Skrzynia A4LD 1990 – 1994
– ATP-TF94
Skrzynia 4R55E/5R55E 1995 – 1997
– ATP-TF156
3. Sterowanie ciśnieniem
Rocznik 1990 – 1994 skrzynia A4LD
Wymiana modulatora ciśnienia co 150tys km (Główna linia sterowania ciśnieniem, najważniejszy element sterowania, wymiana bezwzględnie konieczna)
-Modulator ciścnienia 93 – 94
Rocznik 1995 – 1997 skrzynia 4R55E/5R55E
Elektrozawór EPC. Wymiana co 100tys km (Główna linia sterowania ciśnieniem, najważniejszy elektrozawór, wymiana bezwzględnie konieczna)
– Elektrozawór EPC Bosch Motorcraft Red
Elektrozawór TCC ( obsługa lock up )
Wymiana co 150tys km
– Elektrozawór TCC Bosch Motorcraft RED
4. Modernizacja płyty sterującej – Raz po zakupie
Skrzynia A4LD rocznik 1990 – 1994
– Zestaw Transgo Junior SK A4LD-JR
Skrzynia 4R55E/5R55E 1995 – 1997
– Zestaw Transgo SK44-55E
5. Wymiana uszczelek płyty sterującej – Raz po zakupie ( później co 10 lat)
Skrzynia A4LD rocznik 1990 – 1994
– Górna uszczelka płyty sterującej A4LD
– Dolna uszczelka płyty sterującej A4LD
Skrzynia 4R55E/5R55E 1995 – 1997
– Uszczelki płyty sterującej góra i dół 4R55E/5R55E
Reduktor
1.Wymiana oleju:
– Co 60tys (bądź 3 lata) km normalna jazda ~ 1.5L do 2L
– jazda terenowa co 10 tys km (bądź co roku) ~ 1.5L do 2L
Zalecany:
– Mannol Dextron 3H Mercon Synthetic V
Mosty
1. Most przedni wymiana co 60 tys km ~2L
Zalecany:
– Mannol EG 75W90 GL5 LS Synthetic
2. Most tylny wymiana co 60 tys km ~3L
Zalecany:
Normalna jazda:
– Mannol EG 75W90 GL5 LS Synthetic
Jazda „bardziej wymagająca”, off road, bardzo dynamiczna.
– Mannol 4×4 75W140 GL5 LS Synthetic
Układ paliwowy
1. Wymiana filtru paliwa co 50 tys km
– Filtr paliwa Premium guard PF3850
– Filtr paliwa Pronto PF4711
2. Wymiana/czyszczenie filtra pompy paliwowej co 100 tys km
Układy smarowane co 10 – 15 tys km bądź co roku
Zalecane :
Smar litowy / litowo molibdenowy
– Smar Mannol 8103 Litowy Smar EP-2 Multi-MOS 400g
– Ślizg maglownicy
– Piasty przednie
– Przegób wału przedniego ( wyjście reduktora, jesli zamontowane łączenie przegubowe)
– Krzyżaki wału przedniego
– Krzyżaki wału tylnego
– Gumy zawieszenia (przynajmniej przy zakładaniu, smar litowo molibdenowy)
– Sworznie górnych wahaczy
– Sworznie dolnych wahaczy
– Samoregulatory zacisków hamulcowych
Cała wymieniona chemia dostepna jest w sklepie usakamykshop.pl
– Chemia, oleje, płyny, akcesoria, żarówki itp.
Wszystkie wymienione częsci są dostepne w sklepie usakamykshop.pl
Autor:
Adam Kamiński